Samsonite Base Boost Review!

Al een flink aantal jaren heb ik dezelfde koffer: een grote rode Carlton. Op zich een prima koffer (en ik ga hem zeker ook behouden) alleen zijn grootte maakt hem soms een beetje onhandig. Wanneer ik namelijk een paar daagjes ergens ga logeren of wanneer ik een stedentrip maak (zoals laatst naar Boedapest) en ik dus niet zo heel veel bagage nodig heb, is het handiger om iets kleiners te hebben.

Zodoende zat ik al een tijdje te kijken naar een Samsonite (mijn vader heeft al twintig jaar dezelfde!) maar de prijs weerhield mij er toch telkens van er eentje te kopen. Want ja, alle eerlijkheid gebied mij te zeggen: goedkoop is het niet. Tot op een dag mijn vader mij kwam verrassen met jawel een nieuwe (kleinere) koffer van Samsonite. Een gegeven paard kijk je niet in de bek maar toch wil ik graag deze handbagage koffer reviewen!


Om te beginnen is de koffer opvallend licht. Toen ik hem vastpakte was ik oprecht verrast door het gewicht of eigenlijk het gebrek hieraan. Het kaartje informeerde mij dat de koffer 2 kg weegt, dus als je bijvoorbeeld met KLM vliegt kun je nog 10 kilo aan bagage kwijt. Even ter vergelijking, mijn andere koffer weegt 3,5 kg. Daarnaast kan er 41 liter in en de afmetingen zijn 55 cm (hoogte) bij 40 cm (de breedte) bij 20 cm (de diepte), wat hem dus geschikt maakt voor de meeste vliegtuigmaatschappijen.

De buitenkant
Ik heb de zwarte uitvoering van deze koffer maar hij is ook te verkrijgen in het blauw, rood, walnoot kleur en marineblauw. Het is een simpel design met niet teveel poespas. Als je goed kijkt, zie je dat de onderkant wat donkerder is en dit geeft de koffer een soort Dip-dye effect. Ook kun je zien dat de koffer over een soort symmetrie beschikt door de vier matte zilverkleurige details in de hoeken. Ik hou van een mooi en strak design, dat geeft namelijk een chique en stijlvolle uitstraling. Al schiet mij te binnen dat je er misschien wel een leuk lintje o.i.d. aan moet hangen zodat je hem niet over het hoofd ziet als hij op de bagageband voorbij komt want erg opvallend is hij niet.

samonite_koffer (2)

Verder heeft de koffer een fijne handgreep, die je er ook nog even aan helpt herinneren dat hij super light is.
samonite_koffer (3)

Wanneer je de dubbele trekstang omhoog klapt, wees dan niet te voorzichtig als je hem weer in elkaar wilt schuiven want anders krijg je hem niet naar beneden. Al kan ik het de producenten niet kwalijk nemen omdat het waarschijnlijk bedoeld is voor het behoud van de koffer. Stel dat je de dubbele trekstang zeer gemakkelijk naar beneden krijgt en stel dat ‘ie dan een keer naar beneden gaat wanneer je dat niet wilt door zijn eigen flexibiliteit, dat lijkt mij niet fijn. Nee, een beetje stug moet hij wel zijn.

De koffer heeft twee wielen en of dit een pluspunt of een minpunt is, ligt eigenlijk een beetje aan je eigen voorkeur. Mijn voorkeur ligt bij twee wielen omdat ik vier wielen er gewoon een beetje knullig uit vind zien. Het schijnt daarnaast zo te zijn dat hoe minder wieltjes, hoe beter omdat wieltjes een van de onderdelen van een koffer zijn die het snelst kapot gaan.
Deze koffer rolt overigens prima.
samonite_koffer (12)

Aan de zijkant bevindt zich een slot die je kunt gebruiken om je koffer te beveiligen. Al vind ik dit een beetje overbodig, er is nog nooit wat uit mijn koffer gestolen (even afkloppen) en het risico dat ik hem daarna ook niet meer open krijg, wil ik niet nemen.

De achterkant is (vrijwel) helemaal effen zwart met onder wederom een strookje donkerder materiaal. Terwijl ik de koffer dus van alle kanten aan het inspecteren ben voor deze review valt mijn oog op een ‘geheim’ vakje. Dit vakje zit aan de zijkant en kun je in- en uitschuiven en het is waarschijnlijk de bedoeling om er een labeltje in de schuiven. Waarom dat zo verstopt is, weet ik eigenlijk niet en is ook niet echt logisch. Stel je voor dat iemand de koffer vind en nergens een labeltje ziet terwijl die er wel zit maar dus een beetje verstopt is. Nouja het zal wel stijlvol zijn om hem in- en uit- te kunnen schuiven.
samsonite_koffer

Je zou het misschien door de nauwkeurige afwerking bijna over het hoofd zien, maar de koffer heeft naast een hoofdvak ook een voorvlak. Persoonlijk vind ik het ‘verstoppen’ van de rits helemaal bij het strakke design passen en ook erg mooi. Al zal er waarschijnlijk geen klapper in passen, je kunt er wel wat papierwerk of een tijdschrift in kwijt.
samonite_koffer (5)samonite_koffer (6)

De binnenkant

Ik wil sowieso even kwijt dat de ritsen erg fijn zijn. Ze zijn stevig en ritsen soepel.
samonite_koffer (4)

De binnenkant van de koffer ziet er vrij standaard uit. Het hoofdvak is praktisch in te richten en beschikt over een soort van ‘veiligheidsgordel’, die ook nog een makkelijk open- en dicht klikt. De binnenkant van de koffer is gemaakt van een stevig materiaal. Ik heb hem nog niet zo lang maar ik verwacht hem wel lang te kunnen behouden door zijn robuustheid. Verder heeft de binnenkant een stijlvolle en simpele afwerking. Meer zoek ik niet in een koffer.
samonite_koffer (7)samonite_koffer (8)samonite_koffer (10)samonite_koffer (11)samonite_koffer (9)

Mijn conclusie:
Voordelen:
-Mooi design en netjes afgewerkt;
-licht gewicht;
-fijn handvat;
-rolt soepel;
-goed in te richten binnenkant.

Nadelen:
-De koffer is duur (109 euro);
-hij is niet erg opvallend en dat maakt hem minder herkenbaar op bijvoorbeeld de bagageband.

Oftewel: Ik ben erg blij met deze koffer. Hij ziet er prachtig uit en hij is ook nog eens erg gebruiksvriendelijk. Of ik hem aanraad? Als je bereid bent om in een koffer te investeren en je daarnaast een kwalitatief goede koffer met een simpel design wilt en niet teveel poespas, dan zeg ik: ja!

samsonite_koffer

Bedankt voor het lezen van deze review!
Wat vinden jullie van deze koffer?

Plaats een reactie